Danmarksporten - et byggeprojekt 1916-1926
Af Thomas Kvist Christiansen - publiceret 20. juni 2024
For fem-seks år siden blev jeg af André Nissen bestilt til at skrive og producere en erindringsbog om hans familiehistorie – ikke mindst om hans eget og faderen Hans Peter Nissens arbejdsliv. Det blev til bogen ”Historien om H.P. Nissen og søn”, der udkom som en privat erindringsbog, men som også blev sat til salg i et begrænset oplag. Det var et spændende bogprojekt med snak og historier om blandt andet byggeprojekter og gamle biler. André Nissen var meget stolt af sin far, Hans Peter, som drev byggevirksomheden H.P. Nissen, og som i daglig tale blot blev omtalt som H.P. André Nissen videreførte sin fars virksom. Et af bogens kapitler handeler om den port, Danmarksporten, som nu er under renovering i Fredericia – porten som André Nissens far byggede.
I bogen sættes der et historisk perspektiv på blandt andet den bygningshistorie, som de begge har været involveret i igennem deres arbejdsliv. Det første store byggeprojekt i Fredericia, som André Nissens far, Hans Peter, var involveret i, var bygningen af Danmarksporten. Det var et stort og udfordrende projekt, der stod på i mere end to år. Det første spadestik blev taget den 18. februar 1924, og to år efter, den 19. februar 1926 kunne hans Peter afregne den sidste del af den slutsum på 13.355,00 kr., som var prisen for murerarbejdet. Der skulle dog gå yderligere en rum tid, inden der kunne lukkes trafik igennem porten. Den 9. november 1926 blev porten åbnet for trafik.
I Fredericia Dagblad blev begivenheden omtalt på følgende måde:
“Da Danmarksporten blev åbnet for færdselen – en natlig højtidelighed
Meddelelsen om, at Danmarksporten i aftes eller i nat ville blive åbnet for færdselen, havde kaldt adskillige fredericianere op til Vestervold.
Byrådsmødet sluttede først lidt før kl. 11, og den lille åbningshøjtidelighed fandt sted umiddelbart efter. For eftertidens skyld blev kl. 11.04 fastslået som den historiske tid.
Byggeudvalgets formand, lektor Sarøe, holdt en lille tale, i hvilken han udtalte håbet om, at den nye port måtte bringe held og lykke og bidrage til trivsel for byen. Lektoren sluttede med at motivere et leve for byen. Formand Berthelsen fjernede derefter afspærringen mod Danmarksgade, og hele selskabet, byrådsmedlemmer og tilskuere, spadserede derefter igennem den nye port, der var belyst med fire lamper og over dæmningen, hvor en enlig lygte gjorde sig store anstrengelser for at oplyse vejen. Da man var nået til indkørselen ved Assistenskirkegården, fjernedes også afspærringen her, hvorefter der var fri og lovlig passage. (Vi fremhæver ordet “lovig” thi der har som bekendt i længere tid været uofficiel trafik gennem porten af cyklister og enkelte hestekøretøjer).
Det høje byråd konstaterede, at den første kørende trafikant (et meget fint og nyt ord) var en cyklende dreng, der blev så lamslået over at træffe hele byrådet lige før midnat, at han drattede af cyklen. Han kom imidlertid hurtigt op igen og jollede så ind ad byen til. Nr. 2 var en barnevogn med tvillinger. Byrådet konstaterede at det var fremtiden, der benyttede den ny adgangsvej. Nr. 3, udad, var en bil – den første – nemlig 4089, (grosserer Møller-Jensen). Den første bil i modsat retning, altså inde fra byen, var 4343, tilhørende grosserer Harald Jensen.
Efter endt indvielse samledes byrådsmedlemmerne og en del af dem der har medvirket ved det projekterende arbejde, til en lille improviseret festlighed i forsamlingsbygningen, hvor der blev udtalt mange gode ønsker for den nye færdselsåre ind til byen, ligesom der blev udtalt anerkendelse af det arbejde, der er udført. En særlig tak rettedes til arkitekt Gundelach-Petersen.
Den nye port er allerede i dag taget flittigt i brug, om end adskillige endnu benytter Prinsens port.
Denne vil dog, som nævnt i går, i løbet af få dage blive forbeholdt spadserende.
Udgifterne til Danmarksporten, dæmningsanlægget o.s.v. andrager alt i alt 196-197.000 kr. Det forventes at staten udreder halvdelen af beløbet.”
Historien om byggeriet af Danmarksporten er en enestående fortælling, som jeg havde mulighed for at fortælle om i bogen om André Nissen og hans far – ikke mindst motiveret af et privat maleri af arbejdet med porten, som var malet af den lokale maler Aksel Haldrup.
Takket være et meget fint samarbejde med Lokalhistorisk Arkiv i Fredericia, fik jeg samlet en mængde dokumenter og biller, som sammen med tekst og André Nissens egen fortælling, beskriver det forløb, som udfoldede sig ved volden i årene fra 1916 til 1926.
Her er fortællingen om Hans Peter Nissen og byggeriet af Danmarksporten i Fredericia – klik på de enkelte kapitelhenvisninger og læs historien:
KAPITEL 1: HANS PETER OG VEJEN TIL PORTBYGGERIET
KAPITEL 2: FORBEREDELSE OG GRAVEARBEJDE
KAPITEL 3: EN NY PORT TIL 13.355 KRONER
KAPITEL 4: NEDRIVNING AF ARREST OG BYGNING AF PORT